Siirry sisältöön

Tampereen Filharmoninen Kuoro harjoittelemassa Stravinskyn Psalmisinfoniaa syyskuussa 2025 Ruut Kiisken johdolla.

Tampereen Filharmonisen Kuoron syyskausi on käynnistynyt hurjalla vauhdilla! Koelaulujen kautta kuoromme riveihin on tullut 12 uutta laulajaa, ja työn alla meillä on monta hienoa teosta. Syyskauden aikana teemme kolme konserttia.

Syyskuun 25. päivä esiinnymme Tampere Filharmonian kanssa, kapellimestari Matthew Hallsin johdolla Bruckner 200 -konsertissa. Konsertti alkaa harvemmin kuullulla Igor Stravinskyn Psalmisinfonialla. Teos on uskonnollinen ja harras, mutta ei kuitenkaan tunnustuksellinen.

Stravinskyn Psalmisinfonian harjoituttamisesta on vastannut pääosin TFK:n kuoromestari Jouni Rissanen, kun kuoron taiteellinen johtaja Ruut Kiiski on toiminut kapellimestarina spektaakkelimaisessa Taru Sormusten Herrasta -produktiossa koko alkusyksyn. Upeaa, miten kahden - tai itse asiassa kolmen - johtajan saumaton yhteispeli toimii. Kolmantena henkilönä taiteellisen johdon triossa nimittäin toimii varajohtaja Sari Oksavuori, jonka johtamana on mahdollista päästä kuulemana kuoron naislaulajia Viljakkalan kirkkoon joulukonsertin muodossa 4. joulukuuta.

Kauden huipentaa 13. joulukuuta Tampereen tuomiokirkossa esitettävä Händelin Messias Tampere Filharmonian kanssa. Kapellimestarina toimii jälleen Tampere Filharmonian ylikapellimestari Matthew Halls.

Niinpä syyskauden harjoituksemme ovat iloinen sekoitus vähän modernimpaa ja vähän perinteisempää, eri tavoin haastavia ja eri tavoin koskettavia teoksia.

...eikä siinä vielä kaikki - tällä viikolla pääsimme avaamaan ensi kertaa Benjamin Brittenin War Requiemin nuotin! Tämän suhteen kuoro on todella innoissaan: Sotarequiemia ei nimittäin olla aiemmin tällä kuorolla tehty! Tätä harmillisen ajankohtaistakin, vuonna 1962 ensiesityksen saanutta, Tampereen Filharmonisen Kuoron ja Tampere Filharmonian yhteistyöllä toteutettua upeaa teosta on mahdollista kuulla 4. huhtikuuta 2025.

Tervetuloa konsertteihin!

Ps. Tiesitkö, että voit myös liittyä Tampereen Filharmonisen Kuoron kannatusjäseneksi? Katso lisää täältä!

Tampereen Filharmoninen Kuoro on saanut Suomen Kulttuurirahastolta yhden Pirkanmaan suurimmista apurahoista. 78 000 euron apuraha on myönnetty kolmelle vuodelle ja se kohdentuu taiteellisen tason kehittämiseen. Apurahan tuella kuoro pystyy mm. jatkamaan toimivaksi koetun äänenjohtajamallin toteuttamista.

- On upeaa, että kuoromusiikin ammattilaisten osaamiseen panostava toimintamallimme on huomioitu ja tarvitsemamme avustus myönnetty. Tämä on tärkeä askel koko kuoron kehittämiselle ja sitä kautta yhä suurempien konserttielämysten tuottamiselle, iloitsee Tampereen Filharmonisen Kuoron kuoromestari Jouni Rissanen.

Tampereen Filharmoninen Kuoro palkkasi neljä äänenjohtajaa vuonna 2022 kuoron taiteellisen osaamisen nostamiseksi ja toiminnan monipuolistamiseksi. Äänenjohtajat ovat työllään edistäneet stemmojen yhtenäistä sointia, tukeneet äänenmuodostuksen kehittymistä, kehittäneet laulajien osaamista sekä auttaneet uusien laulajien rekrytoinnissa sekä uusien laulajien kuoroon integroitumisessa. 

Äänenjohtajatoiminnalla kuoro on pystynyt tarjoamaan musiikin ammattilaisille ja musiikin opiskelijoille työtä ja mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan. Äänenjohtajina toimivat Elisabet Rantanen (sopraano), Inga Sauranen (altto), Marko Tuupainen (tenori) sekä Petrus Marjanen (basso).

- Tärkeää on, että Suomessa pääasiassa ammattiorkestereiden kanssa toimivat suurkuorot - kuten Tampereen Filharmoninen kuoro ja Musiikkitalon kuoro - toimivat samanlaisin periaattein. Ammattilaisten palkkaaminen äänenjohtajiksi on yksi esimerkki, kuoron taiteellinen johtaja Ruut Kiiski kertoo.
- Tehtävänäni taiteellisena johtajana on huolehtia Tampereen Filharmonisen Kuoron tulevaisuudesta ja varmistaa, että johtajakaudellani tekemät päätökset nostavat kuoron taiteellista tasoa ja mahdollistavat monipuoliset projektit myös tulevaisuudessa. Laulutekniikan ja äänenmuodostuksen opettaminen 100 hengen suurkuorossa on taiteelliselle johtajalle haastavaa, yksittäisen laulajan tekniikkaa on mahdoton ohjata harjoitustilanteessa. Äänenjohtajat tekevät erittäin tärkeää äänenmuodostustyötä yksityistuntien ja stemmaharjoitusten muodossa. Näin pystymme varmistamaan, että laulajat käyttävät ääntänsä hyvin ja oikein ja saavat tarvittavan avun stemmojen opetteluun, Kiiski toteaa.

Suomen Kulttuurirahastoon hakemuksia tuli ensimmäistä kertaa yli 10 000, ja näistä joka kymmenes menestyi. Kokovuotisia apurahoja myönnettiin 460 ja monivuotisia 168.

- Apuraha on kuoromme tulevaisuuden kannalta todella merkittävä asia. Iloitsen siitä, että pystymme tarjoamaan neljälle musiikin ammattilaiselle tehtävän, jossa he pääsevät paitsi kehittämään stemman sointia, myös itse kehittymään omassa roolissaan. On ihanaa, että äärimmäisen osaavan taiteellisen johdon ja alati kasvavan kuoron kyvykkyyden voimin pystymme tarjoamaan yleisölle upeita konserttielämyksiä ja omalta osaltamme tukemaan Tampereen kaupungin kulttuuristrategiaa, Tampereen Filharmonisen Kuoron puheenjohtaja Susanna Saarenpää toteaa.