Siirry sisältöön

Arvosteluja

Bach: Johannes-passio "Filharmoninen kiirastorstai: Kuoro näytti voimansa ja lämpönsä Johannes-passion koskettavaksi kasvaneessa esityksessä... Nopealiikkeisen orkesterin rinnalla liki 80-päinen kuoro tuntui alkuun liian raskaalta ja jähmeältä instrumentilta. Tässäkin konsertin eteneminen muutti asetelmaa. Mitä pidemmälle esitys kulki, sitä sykähdyttävämmin kuoro soi. Etenkin teoksen lukuisiin virsiosuuksiin suuri kuoro toi aitoa yhteisöllisyyden tunnetta ja kanssaelävää lämpöä. Viimeistään lopun huipennuksen mahtava Levätkää rauhassa -kuorosoolo ja Voi herra -koraali näyttivät, millaiseen soinnin voimaan, yhtenäisyyteen ja selkeyteen Tampereen Filharmoninen Kuoro parhaimmillaan yltää." (Harri Hautala, Aamulehti 29.3.2024)

"....Tampereen-esitys olikin mielenkiintoinen hybridi: barokkiajan suurehko kamariorkesteri – joka lisäksi soitti barokkijousin – yhdistettynä romanttisen esityskäytännön mukaiseen täysimittaiseen sinfoniakuoroon. Se toi esitykseen tiettyä epätasapainoa, mutta suuriin kuorokohtauksiin myös dramaattista ja pysäyttämätöntä voimaa... Ruut Kiiskin ja Jouni Rissasen valmentama Tampereen Filharmoninen kuoro pääsi loistavaa vetoon passion toisesta osasta lähtien. Kuoro huokaili, raivosi, pilkkasi, rukoili ja anoi armoa kuin yksi iso instrumentti. (Kari Pitkänen, Kulttuuritoimitus 29.3.2024, Johannes-passion hybridiversio innosti Tampere-talossa)

"Evident from the outset and intensifying as the passion unfolded, the reactive dedication of the Tampere Philharmonic Choir, well prepared by Artistic Director Ruut Kiiski, was one of the key factors contributing to the evening’s high artistic standards... the versatility of the Philharmonic Choir was quite admirable under Halls, as they moved back and forth between angry-mob dramatis personae within the passion drama and the congregational commentators without." (Jari Kallio, "St John Passion clad in ever-contemporary raiment under Matthew Halls", 30.3.2024)

Debussy: Nocturnes "...Tampere Filharmonian ranskalaisessa illassa Claude Debussyn Nocturnes-sarjan päättävässä Seireenit-osassa jousiston, naiskuoron ja puupuhaltajien herkkyystasot yhtyvät ihmeellisellä teholla.. Seireenit osoittivat Tampereen filharmonisen kuoron naiskuoron ilmaisuvoiman laajuuden, kun Halls toi kuoron etualalle ikään kuin orkesteriksi orkesterin rinnalle." (Harri Hautala, Aamulehti 17.2.2024)

Itsenäisyyspäivän konsertti "...yksi kuoron viime vuosien vaikuttavimmista esityksistä... Konsertin pääteoksena kuultu Jean Sibeliuksen kantaatti Oma maa sai kapellimestari Ruut Kiisken johdolla uljaan tulkinnan, jossa orkesterin ja kuoron sointimaailmat sulautuivat syvästi ja koskettavasti toisiinsa. Sibeliushan sen juuri noin kirjoitti, mutta ei jokainen esitys tällaiseen saumattomuuteen ja taiteellisesti puhuttelevaan sopusointuun yllä. Ja esitys vain kiinteytyi edetessään. Kun kuoro kajautti ilmoille fraasin Oi, te kesäiset Pohjolan yöt, musiikin välittämä tunnelataus oli säteilevimmillään, kuoron sointi eheimmillään ja värikylläisimmillään." (Harri Hautala, Aamulehti 7.12.2023)

Mozart: Requiem "...yllättävästi puolikaareen orkesterin ympärille sijoitettu Tampereen filharmoninen kuoro tuli tässä uudessa asetelmassa entistä keskeisemmin osaksi messun draamaa ja korosti teoksen rituaalista tehtävää. Ehkä lähietäisyys vaikutti siihen, että Ruut Kiisken ja Jouni Rissasen valmentama kuoro soi tavallistakin rohkeammin, intensiivisemmin ja intiimimmin." (Harri Hautala, Aamulehti 4.11.2023)

Bach: Matteus-passio "Kuoro muuntautui vakuuttavasti yhtä lailla tapahtumia eläväksi kansanjoukoksi, sotilaiksi, etäältä asioita komentoivaksi koraalikuoroksi ja opetuslapsiksi... Koraaleissa kuoro oli erinomainen kautta passion, ja avaus- ja päätöskohtauksissa laulamista leimasi koko teokselle ominaisesti hartaan lyyrinen ja konstailemattoman nöyrä asenne." (Harri Hautala, Aamulehti 7.4.2023)

Brahms: Ein deutsches Requiem ""Esityksen varsinainen tähti oli Tampereen Filharmoninen Kuoro, jonka taso ja suorituskyky jaksavat hämmästyttää kerta toisensa jälkeen. Kuoron tarkkuus ja selkeys olivat upealla tasolla tässäkin hyvin vaativassa teoksessa." (Kulttuuritoimitus.fi 27.11.2022)

Beethoven: 9. sinfonia "Tampereen filharmoninen kuoro teki tuttua vahvaa laulutyötä ilolla ja teokseen sopivalla veljellisellä ja sisarellisella voimalla." (Harri Hautala, Aamulehti 13.5.2022)

Verdi: Requiem "Dies irae -osan alku iskeytyi ilmoille kuin maanjäristys tai hirmumyrsky jättiläiskuoron näyttäessä voimansa ja lauluhalunsa. Ruut Kiisken ja Jouni Rissasen valmentaman Tampereen filharmonisen kuoron ja Heikki Liimolan virittämän Tampereen oopperan kuoron voimien yhdistäminen juuri tässä teoksessa oli erinomainen ratkaisu. Kuorot ovat olleet hiljaa niin pitkään, ettei Verdin Requiemin kaltaista teosta loisteliaampaa äänenavausta olisi voinut kuvitellakaan. Kaksoiskuoro näytti osaamistaan laulamalla koko sydämestään täysillä, hiljaa, yhdessä ja limittäin, kuten Sanctuksen hienosti edenneessä fuugassa. Agnus Deissä taas koko ensemble kuorosta orkesteriin ja solisteihin ylsi aivan mykistävän kauniiseen ilmaisuun, jossa viulujen herkän loppueleen kuiskaavuus vei sanojen tuonne puolen." (Harri Hautala, Aamulehti 9.10.2021)

"Enpä muista, koska missään Tampere-talon konsertissa olisi ollut niin pakahduttava ja päälle vyöryvä tunnelma... Tampereen Filharmonisesta kuorosta ja Tampereen Oopperan kuorosta yhdistetty yli satapäinen suurkuoro teki hienon vaikutuksen. Toivottavasti tällainen voimien kokoaminen isoissa teoksissa ei jää viimeiseksi kerraksi. Entäpä sitten Rouvali? Santtu-Matiakselta tuntuu onnistuvan nyt kaikki. Mutta ehkä juuri tässä konsertissa suurin tähti ei ollutkaan kapellimestari itse vaan hänen johtamansa ihmisäänten valtameri." (Kari Pitkänen, Kulttuuritoimitus 11.10.2021, Kuinka paljon ääntä mahtuu Tampere-taloon? Santtu-Matias Rouvali, orkesteri, kuorot ja solistit tekivät täydellisen Verdin Sielunmessun - Kulttuuritoimitus)

Barokkia ja kuoromusiikkia "Kuoron kuulaus piristi Tampere Filharmonian vaisun joulukonsertin... Kuoro ilahdutti kuulaan sointinsa selkeydellä ja elävyydellä ja tutustutti yleisölle lahjakkaan kuoronjohtajan Elisa Huovisen... Heinillä härkien jälkeisissä kolmessa italialaisessa renessanssin ajan kappaleessa kuoro lähti lupaavin soinnillisin tuloksin tutkailemaan sille vähän oudompaa ohjelmistoa." (Harri Hautala, Aamulehti 19.12.2019)

Beethoven: Messu C-duuri "Kaiken aikaa orkesterin, kuoron ja solistien yhteistyö soljui rauhallisena, rauhoittavana ja luonnollisena. Messun keskiössä oli upeasti tulkittu Gloria-osa, jonka lopun syvässä Aamen-huokauksessa kiteytyi osan koruton painavuus." (Harri Hautala, Aamulehti 29.9.2019)

Duruflé: Requiem "Tampereen Filharmoninen Kuoro todisti taas kerran olevansa tamperelaisen musiikkielämän peruskiviä. Kuoron sopraanot joutuivat liikkumaan korkeimmissa äänissä välillä aika äärirajoilla, mutta puhtaus ja soinnin kiinteys säilyivät ihailtavasti. Lux aeterna -osassa suurkuoron tavoittama orkestraalinen ilmaisu oli yksi koko esityksen sykähdyttävimpiä hetkiä." (Harri Hautala, Aamulehti 19.4.2019)

Bruckner: Te Deum "Tampereen filharmoninen kuoro kunnostautui Anton Brucknerin Te Deumissa... Tampereen filharmoninen kuoro lauloi Te Deumin erinomaisella äänellä ja herkkyydellä, ja Warren-Green näytti, että kuoromaailma on hänellä verissä. Laulusolisteista Tuomas Katajalan tenorin ja Timo Riihosen basson kohtaamisessa oli maailmanluokan klangia, joka kommunikoi komeasti myös kuoron kanssa." (Harri Hautala, Aamulehti 13.11.2019)

Orff: Carmina Burana "Tamperelaiskuorojen muodostaman parinsadan hengen jättikuoron esittäytyminen O Fortuna -jaksossa oli huumaava ja hurja hetki... suuri kuoro jyrähteli dramaattisesti, mutta pienempiin osiin jakautuneena kuoron pehmeä laulavuus toi musiikin intiimisti lähelle, melkein iholle." (Harri Hautala, Aamulehti 10.11.2018)

"...jättikuoro huipensi Tampere Filharmonian säestämänä Carl Orffin mestariteoksen Carmina Burana. Parin tuhannen hengen yleisö sai perjantai-iltana Tampere-talossa sitä, mitä oli tullut hakemaan: vaikuttavan ja voimauttavan musiikkielämyksen kaikilla mausteilla... Jättikuoro ansaitsee tulkinnastaan kaikki mainesanat, jotka ihmismieli pystyy tuottamaan." (Matti Pulkkinen, Lempäälän-Vesilahden Sanomat 12.11.2018 ja Radio Sun https://bit.ly/2OFA0Y7)

Kuula: Stabat mater "Tampereen Filharmoninen Kuoro lauloi Stabat materin upeasti. Kuoron sointi on muhkea ja sinfoninen. Sekä mies- että naisäänet soivat erinomaisessa balanssissa niin itsenään kuin keskenään, kuten arvata saattaa. Yli 70-henkisestä kuorosta on vaikea taikoa esiin kristallinkirkasta artikulaatiota tai kirkkautta – sointi on pienimmilläänkin varsin iso ja tietyllä tavalla matta. Suuren aikuiskuoron eräs valtti on toisaalta puhtaassa volyymintuotossa: tällainen kuoro ei jää orkesterin jalkoihin." (Jaakko Laakso, Ilkka ja Pohjalainen, 13.5.2018)

"Ett passionerat och historiskt uruppförande i Vasa... Körens dynamiska klang var resursrik när det behövdes i både jubel och smärta." (Rainer Holmgård, Vasabladet, 14.5.2018)

Mahler: 2. sinfonia, "Ylösnousemus" "Rouvalin Filharmonia kiipesi kuoron kanssa soivalle vuorenhuipulle [otsikko]. Konserttiarvio: Mahlerin toisen sinfonian esitystä syvensivät hienot solistit ja loistava kuoro... Kuoron herkkä sisääntulo viidennessä osassa oli yksi esityksen kohokohtia, josta noustiin hiljalleen Rouvalin yhä varmemmaksi käyneen johtamisen viitoittamana kohti lopun loistokasta ylösnousemuksen hetkeä. Jos Rouvalilla oli mielessään yhden vuorenhuipun taktiikka, se toimi häikäisevästi ja aivan taivaallisella metelillä!" (Harri Hautala, Aamulehti, 28.4.2018)

Cherubini: Requiem "Cherubinin Requiem oli kuoron näytös [otsikko]... Cherubinin Requiemissa ei solisteja tarvita, vaan kuoro saa hoitaa koko laulupuolen. Tampereen filharmoninen kuoro onnistui erinomaisesti niin täyteläisesti soineena suurkuorona kuin eri äänialoihin zoomatuissa yksilöllisemmissäkin jaksoissa. Soinnin tasapainoa tuki mies- ja naislaulajien tasainen sijoittelu kuorokorokkeella." (Harri Hautala, Aamulehti 30.3.2018)

Kokkonen: Requiem "Paljon tätä uskottavammin ei Viimeiset kiusaukset -oopperan rintaperillistä voine esittää; Tampereen filharmoninen kuoro oli loistoiskussa, orkesteri notkeana ja laulusolistit tehtäviensä tasalla. Teoksen inhimillinen lämpö kerääntyy rauhallisiin loppuosiin, Agnus Deihin, In Paradisumiin ja Lux Aeternaan. Päätösosan lopulla sopraano Helena Juntunen, kuoro ja orkesterin jousisto kiteyttivät lempeyden musiikillisen olemuksen kouriintuntuvan aidosti." (Harri Hautala, Aamulehti 29.10.2017)

Mahler: 3. sinfonia "Tampereen filharmonisen kuoron naislaulajat... toivat ihastuttavan kellomaisen sävyn aamun sarastuksen herkkiin hetkiin." (Harri Hautala, Aamulehti 15.9.2017)

Kuula: Stabat mater "Kuulan Stabat Mater on aika pitkäpiimäinen teos, jossa innostutaan välillä liioittelemaan kuin Teuvo Tulion melodraamoissa. Välillä junnataan saman aiheen parissa, kuten loputtoman pitkässä Christe, Christe -jaksossa, toisinaan riuhdotaan suurieleisen väkisin draamaa. Saatiinpa kappaleen parissa kuitenkin taas nauttia Tampereen filharmonisen kuoron laajasta osaamisesta." (Harri Hautala, Aamulehti 9.6.2017)

Mozart: Requeim "Filharmoninen kuoro kyynelehti ja hehkui väkevänä... Jani Sivénin johtama Tampereen Filharmoninen Kuoro on vain vankistanut asemaansa korkealaatuisena oratoriokuorona... Orkesterin huolella maalaamat tummat sointivärit, kuoron tunteikas loistokkuus ja solistien inhimillinen läheisyys kantoivat tämän esityksen pitkälle.Miten paljon köyhempi tamperelainen musiikkielämä olisikaan ilman Jani Sivénin johtaman Tampereen Filharmonisen Kuoron voimallista ja herkkää läsnäoloa? Nytkin juuri kuoro loi esityksen syvimmät hetket, Lacrimosan valuvat kyyneleet ja lopun Agnus Dein ja Communion kohottavan vapautuksen hengen." (Harri Hautala, Aamulehden verkkoversio, 14.4.2017)

Poulenc: Gloria "Juuri Filharmonisen kuoron hallittu laulutaide kannatteli vahvimmin tätä esitystä. Taas kerran Jani Sivénin erinomaisesti valmentama kuoro selvitti kappaleen monityyliset haasteet hienon oratoriokuoron varmuudella ja soinnikkuudella. Ei mitään huutoa, vaan viimeisteltyä laulua!" (Harri Hautala, Aamulehti 7.11.2016)

Beethoven: Sinfonia nro 9 "Jani Sivénin valmentama Tampereen filharmoninen kuoro oli taas kerran vankka ja vaikuttava, tarvittaessa kevyen hellä ja pakahduttavan voimakas. Jokaisesta äänestä myös kuuli, että Rouvalin johdolla oli nautinnollista laulaa." (Harri Hautala, Aamulehti 4.6.2016)

Rossini: Stabat mater "Stabat Materin viidennessä osassa kaikki epäolennainen katoaa ympäriltä, kun kuoro ja bassosolisti laulavat ilman orkesterin säestystä yhteisen surun jakamisen tunnoista... Vaikkei kuorolla ole kappaleessa ajallisesti hirveän paljon laulettavaa, se vastasi teoksen henkisesti jalostuneimmista osista, kuten juuri Eja, Materista, avausosasta ja päätöksen Amenista. Jani Sivénin taas kerran ansiokkaasti valmentama kuoro on harvoin laulanut hiljaisia jaksoja yhtä kantavasti ja vivahteikkaasti, mikä taas antoi muutamille dramaattisille iskuille sitäkin enemmän pontta... Tampereen filharmoninen kuoro on hieno instrumentti, jota soisi käytettävän enemmänkin!" (Harri Hautala, Aamulehti 25.3.2016)

Sibeliuksen kuoro-orkesteriteoksia konsertissa "Pohjolan kesäiset yöt" "Oi, te kesäiset Pohjolan yöt, jolloin aurinko loistaa myötään lauloi Tampereen filharmoninen kuoro kuulaasti ja väreilevästi... Niin kuoro kuin Tampere Filharmoniakin tavoittivat koskettavasti kapellimestari Santtu-Matias Rouvalin johdolla teoksessa hehkuvan ihmeellisen puhtauden ja klassisen uljauden... kuoro kunnostautui muissakin konsertin kantaateissa. Kuoronjohtaja Jani Sivén oli taas valmentanut laulajat iskukuntoon." (Harri Hautala, Aamulehti 5.6.2015)

Giuseppe Verdi: Requiem "Nuori kapellimestari [Santtu-Matias Rouvali] kiihotti orkesterin ja kuoron aivan hämmästyttävän raivokkaaseen ilmaisuun Dies iraen toistuvissa tuomiopäivän kuvissa... Jani Siven oli harjoittuttanut Tampereen filharmonisen kuoron huippukuntoon. Hiljaisimmat sävyt soivat täysipainoisesti ja voimallisemmilla hetkillä sointu pysyi vakuuttavasti koossa. Kuoro osoitti tasapainoisuutensa ja kiitettävän puhtautensa myös koko teoksen teemat yhteen vetävän päätösosan huipentamassa herkässä fuugassa." (Harri Hautala, Aamulehti 3.11.2014)

Frank Martin: Messu kaksoiskuorolle "Frank Martinin Messu kaksoiskuorolle oli suorastaan loistokas näyte kuoron kehityksestä. Kuoron ilmaisu on aikaisempaa keskittyneempää, eloisampaa ja nopealiikkeisempää. Laulamisessa on myös uutta rentoutta. Sivén tuntuu tehneen kuorolleen vähän saman kuin Santtu-Matias Rouvali Tampere Filharmonialle: tuonut musiikin tekemiseen välittömyyttä ja iloa. Kuoro tulkitsi vivahteikkaasti Martinin varhaisen messun, joka ilmentää säveltäjän kunnioitusta kirkkomusiikin pyhiä ja ajattomia perinteitä kohtaan. Kuoro heijasti musiikin ja tekstien sanomaa koskettavasti ja aidosti." (Harri Hautala, Aamulehti 20.5. 2014)

Anton Dvorak: Stabat mater "Kolmannen osan Oi äiti, rakkauden lähde oli taidokas näyttö laulajiston ilmaisun herkkyydestä." (Harri Hautala, Aamulehti 19.4.2014)

Tampere Filharmonian joulukonsertti "Jani Sivénin johtama kuoro heräsi lopussa jammailemaan ihan mukavasti Merzi Rajalan iloisilla joululaulusovituksilla." ( Harri Hautala, Aamulehti 22.12.2013)